Huijaus meneillään Suomessa, kaikkien pankkien asiakkaat vaarassa – varo tällaista puhelua

Soittajat yrittävät esiintyä pankin työntekijöinä tai viranomaisina.

OP-pankki varoittaa sen nimissä tehtävistä huijauspuheluista. Liikkeellä on parhaillaan huijauksia, joissa rikolliset soittavat huijauspuheluita OP:n ja muiden tahojen nimissä.

Yllä olevalla videolla näytetään, miten nettilinkki voidaan väärentää huijausviestissä.

Soittajat voivat esiintyä esimerkiksi pankin, viranomaisten tai muiden organisaatioiden työntekijöinä. Puhelussa rikollinen voi kertoa esimerkiksi, että uhrin tilillä olisi epätavanomaista toimintaa tai että uhrin nimissä on haettu lainoja.

IS:ään yhteyttä ottanut lukija kertoo, että hänelle OP:n nimissä soittanut henkilö kertoi hänen nimellään haetun lainaa. Lukija kuvaili soittajaa nuoreksi miesääneksi. Soittaja katkaisi puhelun, kun vastaanottaja epäili sen aitoutta.

OP:n mukaan rikollinen havittelee uhrin verkkopalvelutunnuksia tai yrittää saada uhrin itse siirtämään varat ”turvatilille”. Mitään turvatiliä ei ole oikeasti olemassa, vaan uhrin varat päätyvät rikollisille. Kyseessä on rikollisten keksimä ja aiemminkin nähty juoni.

Lue lisää: Poliisi varoittaa Suomeen rantautuneesta huijauksesta: ”Ole yhteydessä pankkiisi mahdollisimman pian ja soita Hätä­keskukseen 112”

Lue lisää: Poliisi varoittaa näistä katalista huijauksista

Rikolliset voivat myös lähestyä mahdollisia uhreja ensin tekstiviestitse ja pyytää soittamaan ilmoitettuun numeroon.

Pankki tai viranomainen eivät koskaan soita puheluita ja pyydä asiakasta luovuttamaan verkkopalvelutunnuksia tai tekemään maksuja.

– Älä tee mitään, mitä epäilyttävässä puhelussa kehotetaan, vaan sulje puhelu ja ilmoita asiasta omaan pankkiisi. Myös muunlaisia huijauksia voi olla liikkeellä, OP varoittaa.

Jos pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ole välittömästi yhteydessä pankkiisi.

Pankki korostaa, että se ei lähetä asiakkailleen viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Nämä viestit ovat huijauksia, eikä niissä olevia linkkejä tule klikata.

Myöskään maksun vastaanottoa tai peruutusta varten ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeja tai luovuttaa tietojasi.

Toimi näin

7 sääntöä, kun hoidat pankkiasioita verkossa

  • Älä mene pankin verkkopalveluun saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.

  • Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit pankin verkkosivuilla. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.

  • Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.

  • Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.

  • Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.

  • Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.

  • Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää tai verkkopankin kirjautumissivu toimii poikkeavasti (esimerkiksi vahvistussovelluksella kirjautuminen ei toimi), ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.

Lähde: OP

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?